ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد : 32

تئاتر؛ کلان هنری است ارزشمند و سازنده!

«رضا بردستانی»
در استقبال از بیستمین جشنواره ی تئاتر استان یزد
22-19 آبان 1388 یزد
اگر چه واژه اش را یونانی می دانند و زایندگی اش را نیز اما، پارسی زبان آن را نمایش نامیده اند و در وصف این هنر دوست داشتنی که راه اگر از بی راهه بازشناسند اهل آن ! هنری است متعالی و ثمر بخش، گفته اند: تئاتر آن شاخه از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد. بجز سبک معیار گفتار داستانی، تئاتر گونه‌های دیگری نیز دارد مانند... توصیف بیشتر را اگر به اهل آن باز سپاریم شایسته تر است.
جایگاهی دارد این هنر ارزنده که سینمایی های حرفه ای نیز، خود را اگر منتسب به تئاتر می نمایند حکمتی در آن نهفته است؛ و تو از همان سنخ اگر باشی به نیکی در خواهی یافت که پیمودن درجات رشد در این هنر را باید که از پله ی نخست آغاز نمود و خاک صحنه خوردن از همین جنس و پلّکان نخستین است.
بزرگانی که در اندکی از زمان، آوازه ی شهرتشان سرزمین ها را در نوردیده است و هر جا پای نهند عزّت بینند حال فارغ از این که فضل و ارزشی بایسته در خود نهفته داشته باشند یا خیر! خوب دریافته اند که این هنر را ظرایفی است و ظریفترینش چهره به چهره با مخاطب، هنر خود عرضه نمودن که نه تدوین را در این هنر جایگاهی است و نه کسر و تعدیل!
متن به جای آن که پیش رویت باشد در ذهن و روانت جای گرفته است و دیگر قطره ای معجزه گون وجود ندارد که تو را اشک غم سرازیر شود و تو باید سوز هجرت و داغ فرقت را به جان احساس نموده، کمتر و کوتاه تر از کسری از ثانیه! آنچنان بگریی که بگریانی! تمام حرکاتت بدون کمترین فاصله و مانعی در معرض دید و انتقاد بیننده ات قرار دارد و خوب می دانی آن که روی صندلی سالن نمایش خیره به تو می نگرد و چمباتمه زده است تا داستان را دریابد، کوچکترین حرکاتت را از نظر پنهان نخواهد داشت و تو که در مقام اجرای نقشی از هنری نمایش گونه برگزیده شده ای، نخواهی توانست که مخاطبت را بفریبی یا او را به بیراهه رهنمون سازی!
هنری است شگرف! هنرورانش آنان که از در آمده اند و نه از دیوار ! به هزار و یک صفت نیک و ارزنده آراسته اند که بارزترینش هنر مردمداری و خوشنامی است که اگر چهره یا خاطره ای بد از تو در یاد داشته باشند نمی توانند و نخواهند که باور کنند نقشِ به تو واگذار شده را خوب ایفا نمایی! در این مکان و مجال محدو،د از جلوه های نور و صدا هیچ خبری نیست ، اندک گریم صورتت نیز در بعد فاصله و گرمای درونی رنگ می بازد و تو عریان تر از هر زمان باید که بیننده را به آن چه آموخته ای رهنمون سازی و در داشته هایت او را نیز سخاوتمندانه شریک نمایی.
آرزو می نماییم در راه ماندگان و کنج خانه نشینان این هنر نیز پس از سال ها تکانی به خود داده، میدان و مجال اکنون را به فال نیک انگارند و به نمایاندن هنر خویش همت گمارند و آنان که به هر دلیل دستی در این معرکه می گردانند، مثل تمام سال ها و سالیان پشت سر، حرمت ها را ارج نهند؛ چه سال و عمر طی شده و چه کسوت و روزگاری که در این راه سپری نموده اند. هر هنر را بزرگانی است که باید ارج بینند و اهمیت! غیر از این اگر باشد حکایتی می شود ناشنیدنی و ناگفتنی.
به استقبال بیستمین جشنواره ی تئاتر می رویم تا ببینیم هنرمندان این دیار که خاک و خوابش، آب و آبادیش همه و همه اهل هنرند و هنرمندی چه به پیشکش اهل نظر آورده اند باشد که خوشآیندی حاصل شود.
در روزهای پیش رو از آن چه باز بینیم ، دوباره خواهیم نگاشت...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا